مدل های تحلیل محیط های بیرونی
محیط کلان(دور یا بیرونی) شامل متغیرهایی است که اساسا توسط شرکت قابل مدیریت نیست. حوزه علمی سازمان صنعتی مفروض می کند که این شرایط برای همه سازمان هایی که دریک صنعت مشغول فعالیت هستند، یکسان است. اما جهت ومیزان تاثیر هر متغیر بر روی هر سازمان ممکن است متفاوت باشد. بنابراین،توجه شرکت را به کسب موقعیت مناسب در محیط رقابتی جلب می کند. نظریات پورتر در این حوزه علمی جای می گیرد. دیگر دیدگاه ها هم گرچه در میزان اهمیت این محیط در موفقیت شرکت همفکر نیستند، ولی توجه به آن را لازم می دانند.
مدل های مختلفی برای تحلیل شرایط محیط بیرونی توسعه یافته است. معروف ترین آنها ابعاد پست[1] (ابعاد سیاسی،اقتصادی،اجتماعی وتکنولوژیکی)می باشد. دراین کتاب ابعاد مذکور به هفت مورد وبه صورت خلاصه پستلک[2] گسترش داده شده است. حاصل انتخاب متغیرهای مهم وتاثیرگذار، پیش بینی سرعت وشدت تغییرات آنها در سال های آتی، منجر به تعیین فرصت ها وتهدیدهای محیط کلان برای سازمان می شود.
توجه: انتشار مطالب این سایت، در سایت های فروش الکترونیکی ممنوع است و در دیگر سایت ها بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
می خواهید بیشتر بدانید؟دانلود کنید. | نیاز به مشاوره دارید؟ | به پژوهش نیاز داری؟ | نیاز علمی دیگری داری؟ |
TUSTAM.EEM.PY22.VZ01 | با ما تماس بگیرید. | با ما تماس بگیرید. | نیاز خود را با ما در میان بگذارر |
[1] -PEST(Political,Economic,Social and Technichal)
[2] -PESTELEC(Political, Economic, Social , Technichal, Enironment, Legal, Ecological and cultural)