جایگاه خلاقیت و نوآوری در برنامه ریزی استراتژیک
مدرسه متایکجاهربرت فوکس معتقد است که «فراگرد خلاقیت عبارت است از هر نوع فراگرد تفکری که مسئله ای را بطور مفید و بدیع حل کند.»؛ اریک فروم نیز معتقد است «خلاقیت توانایی دیدن (آگاه شدن) و پاسخ دادن است». به این ترتیب بنظر می رسد کایزر تعریف عمومی تری نسبت…
رویکردها و مدل ها نسبت به برنامه ریزی
مدرسه متایکجارویکرد به فرآيندي اطلاق می شودکه سازمان براي توسعه برنامه استراتژيک خود با آن کار مي کند. جنبه کلیدی برنامه ریزی استراتژیک ارتباطی است که بین ذی نفعان کلیدی درون سازمان برای توسعه و اجرای یک برنامه استراتژیک ایجاد می شود.
مدل های مختلفی برای…
1-1-34-1- رویکرد نسبت به مکاتب استراتژی
مدرسه متایکجا
از ابتدای شکل گیری ادبیات و مبانی نظری مرتبط با برنامه ریزی استراتژیک تا کنون صاحب نظران با توجه به ضرورت شرایط زمانی و دیدگاه و تجربه خود به جنبه ای از فرایند توجه و تاکید داشته اند. مینتزبرگ این نظریات را در قالب ده مکتب جمع بندی نموده است.…
1-1-24- برنامه : هدف مدار یا مسئله مدار ؟
مدرسه متایکجا1-1-24-1- شرح موضوع
هدف مداری درجه ای است که فرد یا سازمان بر وظایف و نتایج نهایی آن کارها تمرکز می کند. هدف مداری قوی از تمرکز بر روی اهداف حمایت می کند به جای اینکه بر وظایف و چگونگی تأثیر آن کل شرکت توجه کند. سازمان ها با رویکرد هدف مداری…
1-1-23- تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و بلند مدت چیست؟
مدرسه متایکجا1-1-23-1- شرح موضوع
در گذشته مدیران بر اساس یک فرض دو گانه عمل می کردند: اینکه آینده تا حد زیادی مانند گذشته است ( بنابراین اهداف می توانند بر اساس پیش بینی های دقیق تعیین گردند). از آنجایی که این فرض دیگر معتبر نیست این مطلب اهمیت پیدا می …
1-1-20- برنامه و برنامه ریزی استراتژیک چیست؟
مدرسه متایکجا1-1-20-1- تعریف و مفهوم
تعدادی از تعاریف ارائه شده برای برنامه ریزی استراتژیک به شرح زیر است:
برنامه ریزی استراتژیک متضمن همه اقداماتی است که منجر به تعریف اهداف شده و از آنجا به تعیین استراتژی های مناسب جهت دستیابی به آن اهداف برای کل سازمان …
1-1-19- طرح ریزی یا برنامه ریزی ؟
مدرسه متایکجا1-1-19-1- تعریف و مفهوم
درادبیات مدیریت استراتژیک بین دو سطح برنامه ریزی استراتژیک وعملیاتی به جهات مختلف تفاوت قائل می شدند. درانگلیسی برای هر کدام نیز از واژه های خاص استفاده می شود. درترجمه نیز از دو واژه طرح ریزی و برنامه ریزی به ترتیب…
1-1-18- عناصر استراتژیک چیستند؟
مدرسه متایکجا1-1-18-1-شرح موضوع
در مبانی نظری چیزی تحت عنوان عنصر استراتژیک وجود ندارد. اما تعاریفی برای عناصر برنامه ریزی ارائه شده است که تا حدی با تعریف مورد نظر ما دراین کتاب مطابقت دارد. واتکینگ (2007) ضمن بیان استراتژی به عنوان یک عنصر مطرح می کند که اکثر …
1-1-17- نماگر چیست و انواع آن کدام است؟
مدرسه متایکجانماگر به متغیر قابل سنجشی گفته می شود که وضعیت کل یا بخشی ویا جنبه ای از برنامه ها را به صورت خلاصه بیان می کند. این نماگر می تواند از یک یا چند متغیر تشکیل شده باشد. نماگر بایستی بتواند مجموعه شرایط مورد نظر را تبیین نماید. به همین دلیل، تعر…
1-1-16- خط مشی چیست؟
مدرسه متایکجا1-1-16-1- تعریف خط مشی
خط مشی را رهنمودهایی برای راهنمایی وتفکر،تصمیم واقدامات مدیران وفرودستان آنها دراجرای استراتژی سازمان تعریف می کنند. خط مشی ها را غالبا به عنوان دستورالعمل های استاندارد عملیاتی می شناسند که از طریق استاندارد کردن بسیاری از ت…
1-1-15- نوع بندی وسلسله مراتب اهداف چیست؟
مدرسه متایکجا1-1-15-1- مقدمه
در مبانی نظری ، نوع بندی مشخصی برای اهداف مورد توافق نیست. اما می توان گفت که از واژه هایی استفاده می شود که در ذات خود جایگاه هدف را دارند. هدف به غایت ونهایتی گفته می شودکه سازمان می خواهد به آن دست یابد و بر مبنای بعضی از ارکا…
1-1-14- بیانیه ماموریت چیست؟
مدرسه متایکجا تعریف ماموریت
بیانیه ماموریت سندي است كه يك سازمان را از ساير سازمان هاي مشابه متمايز مي نمايد. ماموريت سازمان نشان دهنده طيف فعاليت ، از نظر محصول و بازار مي شود. در بيانيه ماموريت پرسشي كه پيش روي همه استراتژيست ها وجود دارد ، مطرح مي شود،…