1-1-34-5- رویکرد نسبت به سبک رهبری
مدرسه متایکجا
رهبران بزرگ، ما را به حرکت وا می دارند. آنان شور و رغبت ما را مشتعل و بیشترین علاقه را در وجود ما ایجاد می کنند. اهمیتی ندارد که رهبران شروع به انجام چه کاری کنند، در هر حال موفقیت آنان بسته به این است که چطور این کار را انجام دهند. ( دانی…
1-1-26-تفاوت نظارت و کنترل چیست؟
مدرسه متایکجا 1-1-26-1- شرح موضوع
در سال های اخیر در بسیاری از بخش های اقتصادی نا پیوستگی را تجربه کرده ایم. در چنين شرايطی، داشتن چشم اندازی روشن از رسالت، عوامل خارجی تاثيرگذار و پيشرفتی که در راه رسيدن به اهداف حاصل می شود، برای سازمان بسيار حائز ا…
1-1-27-ارزیابی عملکرد استراتژیک یعنی چه؟
مدرسه متایکجا 1-1-27-1- شرح موضوع
نماگرهای کلیدی استراتژیک کمی سازی وضعیت عملکرد در مقایسه با عناصر اصلی مانند اهداف استراتژیک شرکت شما است. هر سیستمی دارای نماگرهایی است که به شما می گوید تا چه اندازه اجزای سیستم خوب و یا چقدر ضعیف کار می کنند و…
1-1-31- تفکر استراتژیک یا مدیریت استراتژیک ؟
مدرسه متایکجابه طور کلی نظریات مدیریت عمری یک صد ساله دارند.در طول این مدت نظریات حاصل از مطالعات میدانی همراه با نیازهای اجتماع بشری توسعه یافته اند، ضمن اینکه توانسته اند همدیگر را تکمیل کنند ومکمل همدیگر در تبیین را ه حل وپرداختن به ابعاد مشکل ساز نظریات قبل…
1-1-25- فرآیند مدیریت استراتژیک چیست؟
مدرسه متایکجا
1-1-25-1- تعریف و مفهوم
تا دهه هشتاد اعتقاد براین بود که مدیران عالی برنامه استراتژیک را تدوین وابلاغ می کنند وسطوح میانی شامل مدیران ارشد اجرایی براساس آن برنامه های خود را تدوین واجرا می نمایند. بنابراین، توجه عمده به فرآیند برنامه ریزی استر…
1-1-34-6- رویکرد نسبت به ساختار سازمانی
مدرسه متایکجاعصر حاضر، عصر سازمانهاي بزرگ و پيچيده است و مدير سازمانهاي امروزي بايد از نحوه سازماندهي و شكل ساختار اين سازمانها آگاه باشد. امروزه سازمانها معمولاً نميتوانند از يك ساختار ثابت براي هميشه استفاده كنند. عوامل داخلي و خارجي مديران را مجبور به اي…
1-1-34-5- رویکرد نسبت به همکاری سازمانی
مدرسه متایکجامفهوم همكاري نوعاً در سطح سازماني مطرح مي شود. تئوري هاي موجود در اين زمينه بيانگر اين نكته هستند كه ممكن است سازمان با ساير سازمانها موافقت نامه هاي همكاري منعقد نموده و يا سياست هاي مبتني بر همكاري را اتخاذ نمايند.
سازمانها زماني به هم…
رویکرد برنامه نسبت به فرهنگ سازمانی
مدرسه متایکجااثر بخشي و كارآيي يك سازمان ، صرفاً به سطح انگيزش و توانائي هاي فردي و كيفيت عمل گروه هاي كاري بستگي ندارد ، بلكه هر سازمان داراي يك شخصيت نامرئي و نامكتوب است كه براي خود داراي روش هاي انجام كار مي باشد . امكان دارد اين شخصيت نامرئي بسيار نيرومند…
1-1-34-6- محوریت ارزش ها در برنامه ریزی
دستهبندی نشدهدر مبانی نظری اخیرا مبحثی تحت عنوان مدیریت بر مبنای ارزش ها رواج یافته است. در این الگو ارزشها محور اصلی در تدوین برنامه سازمان قرار می گیرد. این الگو بیشتر برای سازمان ها با ماموریت" نه فقط به دنبال سود" می باشد که ارائه خدمت هم به مشتریان خو…
رویکرد نسبت به مدیریت مشارکتی دربرنامه ریزی
مدرسه متایکجاامروزه صاحبنظران و انديشمندان معروف و معتبر جهاني، به صورتي قاطع و ترديد ناپذير بر اين عقيده هستند که مديريت مشارکتي، تنها روش مديريت نوين، مطلوب، کارساز و نجات بخش در موسسات و سازمان ها و تشکيلات گوناگون دنياي ماست. اما تنها به اتکاي عقيده و …
درک و توجه به انتظارات ذی نفعان کلیدی در برنامه
مدرسه متایکجابررسی ها نشان می دهد که از اواسط دهه 1980میلادی، درگیرسازی ذینفعان[1] برای تحقق اهداف سازمانی و یافتن راه کارهایی برای مواجهه با چالش های مشترک نظیر؛ کسب آگاهی راجع به یک موضوع خاص، بهبود عملکرد سازمان، مسائل محیط زیست و همچنین تلاش برای توسعه…
1-1-34-3- تغییر و تحول سازمانی و برنامه ریزی استراتژیک
مدرسه متایکجالفظ "استراتژيك" در خود مباني و مفاهیم خاصی را ملحوظ نموده است و اين امر رعایت بعضی از اصول و مفروضات برنامهريزي را القا مينمايد. لفظ استراتژيك بیشتر از همه نگرش سیستم باز را مطرح مينمايد. در این نگرش هر سازمان همانند يك سيستم باز مطرح میش…