الگو ها و مدل های ارزیابی عملکرد، بهبود سازمانی وبرتری جویی
TUSTAM.ORG.PERF.APPRAISAL.SYLABUS
با شكلگيري سازمانها، در طول دورههاي مختلف، از الگوها و مدل هاي متعددي جهت ارزيابي استفاده شده است. سازمان ها به فراخور نياز، در ابتدا تنها از شاخص هاي و ملاك هاي محدودي براي ارزيابي بهره ميگرفتند. گسترش فعاليت ها و حوزه عملكرد سازماني، پويايي محيط سازمان و مطرح شدن موضوعات و مسائل نوين مديريتي مانند مسئوليت اجتماعي، رضايت مشتري و … سازمان ها را بر آن داشت به شاخص هاي محدود اكتفا ننمايند از اين رو مدل هاي جامع و چند معياره شكل گرفت و تكامل يافت.
در اين فصل ابتدا الگوها و مدل هاي سنتي ارزيابي عملكرد كه تنها به شاخص هاي محدود توجه دارند مورد بررسي قرار ميگيرد، سپس مدل هاي جامع و چند معياره كه در برگيرنده شاخص هاي متعددي هستند، مورد كنكاش قرار ميگيرد.
در بررسي الگوها و مدلهاي سنتي ارزيابي عملكرد، تنها معيار يا معيارهاي مورد اشاره در مدل مورد كنكاش قرار گرفته است اما در الگوها و مدلهاي جامع ارزيابي عملكرد، ضمن اشاره به تاريخچه و سابقه شكلگيري مدل، منطق مورد نظر مدل و نيز تمام ابعاد، مؤلفهها و شاخصها، شيوه امتيازدهي و اجراي مدلها مورد اشاره و كنكاش لازم قرار گرفته است.